Wat zijn de voordelen van Spirulina? In dit artikel vertel ik je wat Spirulina is, wat de grote gezondheidsvoordelen zijn en welke andere voordelen deze heeft.

gezondheidsvoordelen spirulina

Of je nu gezond eet, drinkt en beweegt of een streng dieet volgt, het kan zijn dat je iets tekort komt en onvoldoende energie hebt. 

Een goede aanvulling hierop is Spirulina. Afgezien van de rare en ongewone uitstraling, wordt deze groene alg gezien als een superfood boordevol voedingsstoffen.

 NASA heeft spirulina toegevoegd aan het dieet van astronauten die op ruimtemissies zijn. Dit geeft je wel een idee dat dit natuurlijke product een hoge voedingswaarde heeft

Vroeger haalden we alle mineralen en vitaminen uit fruit en groente. Tegenwoordig is een hele voedingsgroep bijgekomen! Algen (ook wel spirulina) bevatten minstens net zoveel of meer gezonde ingrediënten als fruit en groente.

Hedendaags wordt het verkocht als voedingssupplement. De reden is, omdat deze voor het gemak meestal in pilletjes of poedervorm op de markt worden gebracht. Dit bevordert juist het gebruiksgemak, zonder dat het afbreuk doet aan de gezondheid van het product.

Spirulina kun je het beste vergelijken met plantjes die geen bladeren en wortel hebben. Ze halen voor het grootste gedeelte hun energie uit zonlicht, het zijn dus een eigenlijk een soort planten in hun basisvorm.

Het is ongelooflijk goed voor je. Het zit boordevol voedingsstoffen die krachtige effecten op je lichaam en de hersenen kunnen hebben. De voordelen van algen kun je opdelen in twee categorieën: de voordelen voor jouw gezondheid en de voordelen voor het milieu.

Maar let op hier geldt ook teveel is ook niet goed!

 

Gezondheidsvoordelen van Spirulina

Dankzij zijn uitstekende voedingswaarden is het zeer effectief voor het behandelen van allerlei tekortkomingen en het verbeteren van bepaalde aandoeningen.

Wat zijn dan zoal de voordelen?

Voordeel 1: Antioxidanten

Oxidanten kunnen onze DNA en cellen beschadigen, chronische ontsteking kunnen veroorzaken. Dit kan dan weer bijdragen tot kanker en andere ziekten. Je ontkomt niet aan de blootstelling aan gifstoffen van buitenaf. Uitlaatgassen, gif dat je binnenkrijgt door voeding, je ontkomt er niet aan hoe gezond je ook leeft! 

De enige manier om deze gifstoffen, vrije radicalen genaamd, tegen te gaan is door genoeg antioxidanten binnen te krijgen.

Hoe meer antioxidanten je binnenkrijgt des te meer vrije radicalen opgeruimd worden.

Spirulina is een geweldige bron van antioxidanten, die je beschermen tegen oxidatieve schade. 

Neem bijvoorbeeld betacaroteen, in spirulina zit twintig keer zoveel betacaroteen als in een wortel. Verder bevat het veel verschillende bioactieve stoffen of fytonutriënten, phycocyanine. Deze helpen je lichaam bij het regelen van belangrijke lichaamsprocessen zoals de opbouw van je botten.

Phycocyanine bestrijdt vrije radicalen en remt de productie van inflammatoire signaalmoleculen , met opmerkelijke antioxidant en anti – inflammatoire effecten.

Samenvattend : Phycocyanine is de belangrijkste werkzame anti-oxidant in spirulina en komt in geen enkele ander alg of plant voor. Het is dus uniek en het heeft krachtige antioxidante en anti – inflammatoire eigenschappen .

Spirulina zorgt er zelfs voor dat je immuunsysteem een stuk sterker wordt. Het versterkt je immuunsysteem en het verlaagt de allergische reacties van je immuunsysteem.

Voordeel 2: Bestrijding symptomen van hooikoorts

Milieu- allergenen zoals pollen , dierlijke haren of tarwe stof kunnen ontsteking van de nasale luchtwegen veroorzaken. Deze groene alg biedt een alternatieve behandeling voor symptomen van allergische rhinitis, en er is bewijs dat het effectief kan zijn. In een studie van 127 mensen met allergische rhinitis, gaf 2 gram per dag drastisch verminderde symptomen zoals loopneus, niezen, verstopte neus en jeuk.

Conclusie : Spirulina supplementen blijken zeer effectief tegen allergische rhinitis, waardoor verschillende symptomen verminderen.

Voordeel 3: Bloeddrukverlangend

Hoge bloeddruk is een belangrijke katalysator van de vele ziekten, zoals beroertes, hartaanvallen, en chronische nierziekte. Bij een dosis van 4,5 gram per dag vermindert bloeddruk bij personen met een normale bloeddruk.
Dit wordt vermoedelijk veroorzaakt door een verhoogde productie van stikstofmonoxide, een signaalmolecule die helpt de bloedvaten te verwijden.

Conclusie : In deze studie toont aan dat een hogere dosis Spirulina leidt tot een lagere bloeddruk, een belangrijke risicofactor voor vele ziekten.

Voordeel 4: Proteïnen

Het is een van de grootste bron van proteïnen, het bestaat voor zo’n 60 tot 70% uit eiwitten. Ongeveer drie keer zoveel eiwitten dus als er in kip zit. Je kunt het bijna vergelijken met een eiwit shake, behalve dan dat dit puur natuur is.

Voordeel 5: Hoge voedingswaarden

Spirulina is een alg die in zowel zoet als zout water groeit. Net als planten kunnen algen energie produceren uit zonlicht via een proces dat fotosynthese heet. Het werd populair toen ruimtevaartorganisatie NASA voorstelde dat het in de ruimte gekweekt kan worden en door astronauten kan worden gebruikt als voeding tijdens ruimtevaart  .

Dit is hoe het eruit ziet: zowel in tabletten als in poeder :

Het is eigenlijk verbazingwekkend hoe voedzaam het is. Een eetlepel (7 gram) spirulina poeder bevat (2):

  • Eiwit: 4 gram.
  • Vitamine B1 (thiamine): 11% van de ADH
  • Vitamine B2 (riboflavine): 15% van de ADH
  • Vitamine B3 (niacine): 4% van de ADH
  • Koper: 21% van de ADH.
  • Ijzer: 80% van de ADH

Een eetlepel Spirulina bevat een kleine hoeveelheid vet (ongeveer 1 gram), zowel omega-3 en omega-6 vetzuren in ongeveer 1,5: 1 verhouding. De kwaliteit van het eiwit uitstekend. Het bevat alle essentiële aminozuren die we nodig hebben.

Daarnaast bevat het ook behoorlijke hoeveelheden namgaan, magnesium en, kalium en kleine hoeveelheden van bijna elke andere voedingsstof die we nodig hebben. Dit alles met slechts 20 calorieën en 1,7 gram verteerbare koolhydraten. 

Dit betekent dat het letterlijk het meest voedzame voedsel op aarde is.

 

Voordeel 6: Onverzadigde vetzuren

In Spirulina zitten naast de eiwitten ook een hoop onverzadigde vetzuren. Bekend ook als de omega 3 vetten die heel goed zijn voor je gezondheid. Het bevat per 100 gram ongeveer 2.7 gram onverzadigde vetzuren.

Als je niet van vis houdt, dan is het dus een heel goed alternatief.

Voordeel 7: Mineralen en bloedarmoede

Een vermindering van rode bloedcellen hemoglobine in het bloed veroorzaakt bloedarmoede. Anemie is vrij algemeen bij ouderen, waardoor langdurig een gevoel van vermoeidheid en zwakte ontstaat . 

In een studie van 40 ouderen met een voorgeschiedenis van anemie, verhoogde spirulina het hemoglobine gehalte van de rode bloedcellen. Daarnaast verbeterde het ook de immuunfunctie.

Het bevat van nature tien verschillende mineralen en in grote hoeveelheden, vooral calcium, ijzer, kalium magnesium en zink. Zo kan het eten van spirulina voorkomen dat je bloedarmoede krijgt. Er zit vijftig keer zoveel ijzer als in spinazie.

Milieuvoordelen Spirulina

Voordeel 1: Geen kunstmest

Spirulina heeft geen kunstmest nodig. Zoals je misschien wel weet is naar schatting het kunstmest over een jaar of 50 tot 75 op. 

Tegen die tijd weer moeten we overstappen op de ouderwetse manier van landbouw, zonder de hulp van kunstmest. Dit betekent dat in de toekomst de opbrengst per hectare een heel stuk lager zal zijn dan dat nu het geval is.

Voordeel 2: Geen giftige metalen

Deze algen worden in een leefomgeving gekweekt waar ze niet worden blootgesteld aan de giftige stoffen waarmee we onze natuur inmiddels al aardig hebben vervuild.

Wel wil ik erbij vermelden dat niet iedere kweker van spirulina even zorgvuldig is. Het is wel eens voorgekomen dat ladingen uit landen zoals China verontreinigd waren. 

Maar op professionele wijze gekweekte spirulina zijn niet verontreinigd met zware metalen.

Voordeel 3: Geen landbouwgiffen

Spirulina alg heeft alleen zout/zoetwater en zonlicht nodig om te groeien. Het is niet nodig om landbouwgiffen in te zetten die bij het verbouwen van groenten wel worden ingezet. Al die insecten en schimmels die we bestrijden omdat ze ook van onze groente snoepen zijn er niet zo gek op .

Dus het grote voordeel van spirulina is niet alleen voor jezelf maar je ontziet het milieu ook nog eens.

Voordeel 4: Niet genetisch gemanipuleerd

Algen zijn een van de oudste levende organismes op aarde, spirulina is ongeveer 3,6 miljard jaar oud, en al die tijd hetzelfde gebleven. In tegenstelling tot bepaalde gewassen, zoals soja, die wel genetisch gemanipuleerd zijn om resistent te zijn voor bepaalde gif, die onkruid vernietigd.

Nog een reden dus om wat vaker je voedingsstoffen uit algen te halen in plaats van groente.

Spirulina kopen?

Als je in de winkels of op internet op zoek gaat naar Spirulina dan vind je een groot aanbod aan merken. Een groot deel hiervan komt uit China. Op zich is daar niets mis mee, maar je bent niet 100% zeker van of het wel/geen verontreinigde spirulina is. 

Zelf gebruik ik de Griekse biologische spirulina en dit bevalt mij prima. Bovendien heb ik tijdens mijn rondreis door Noord Griekenland ook de producent bezocht, waar ik hartelijk ontvangen werd en ook een uitgebreide rondleiding kreeg. De eigenaar vertelde vol passie over zijn productieproces en hoe nauw alles op elkaar afgestemd moet zijn voor een goede productie.

Dagelijks wordt de productie gecontroleerd middels monsters en samen met de universiteit in Athene gewerkt om de kwaliteit te waarborgen. 

Kortom, een aanrader om voor de Griekse biologische spirulina te gebruiken!

 

kweekbassins spirulina

Interesse in Sprirulina kopen?

Op zoek naar Spirulina van goede kwaliteit? Koop dan de Griekse biologische spirulina

Geef een reactie