Op zoek naar suikervrij dieet? In dit artikel lees je over de voor- en nadelen van suikervrij dieet

gezond afvallen zonder koolhydraten

Zou je willen afvallen en denk je aan om te starten met een suikervrij dieet? Er bestaan diverse methoden, programma’s en diëten om van je je kilo’s af te komen. 

Het is dan wel goed om je eerst te verdiepen in gezonde voeding. Op deze wijze weet je wat je doet en waarom alvorens je voedingsmiddelen gaat weglaten of toevoegen.

Een aantal populaire manieren om af te vallen zijn koolhydraat-arme diëten of suikervrij diëten. In dit artikel lees je wat over suikers en wat een suikervrij dieet precies inhoudt.

Verder lees je in dit artikel wat de voor- en nadelen zijn van een suikervrij dieet.

Suiker is een zoete stof die tot de enkelvoudige koolhydraten behoort. Je hebt suikers die van nature voorkomen in fruit en melk. Deze worden ook wel ongeraffineerde suikers genoemd. Ongeraffineerde suiker is suiker in de natuurlijke vorm en is dus niet bewerkt in de fabriek.

Ongeraffineerde suikers

De natuurlijke en onbewerkte suikers bevatten allerlei mineralen, vezels en vitaminen. Deze stoffen heeft je lichaam nodig om suiker goed te verteren en om je spijsvertering goed te laten verlopen.

 Als je een voedingspatroon volgt uit enkel fruit en groenten (en eiwitten en vetten), dan kom je een heel eind. Ondanks het grote aanbod aan voorbewerkte producten, kan je proberen om zoveel mogelijk voor natuurlijke suikers of voor suikervrije alternatieven te gaan.

Zoals eerder vermeld zijn natuurlijke suikers rijk aan vitamines, mineralen en essentiële voedingsstoffen. Deze zorgen ervoor dat je lichaam optimaal kan presteren.

Gezonde suikers zitten onder andere in: 

Meervoudige koolhydraten, zoals groente, fruit, haver, peulvruchten, boekweit, quinoa of bruine rijst.

Onverzadigde vetten, zoals olijfolie, kokosolie, lijnzaadolie, avocado, vette vis, noten, zaden en olijven.

Eiwitten, zoals vlees (vooral wild en gevogelte), wild gevangen en vette vis, zuivel (vooral rauwe, ongepasteuriseerde zuivel), noten, zaden, peulvruchten en eieren.

Ben je op zoek naar natuurlijke zoetstoffen oftewel suikervervangers? Dan kun je de volgende producten in beperkte mate gebruiken:

  • fruit
  • rauwe honing
  • appelstroop
  • kokosbloemsuiker
  • pure stevia zonder maltodextrine

Geraffineerde suikers

Geraffineerde suikers zijn suikers die bewerkt zijn. Tijdens het productieproces zijn alle vezels, vitaminen en mineralen eruit gehaald met als gevolg dat je maar een leeg zoet korreltje overhoudt. 

De witte tafelsuiker zoals wij die kennen is dus een geraffineerde suiker. Rietsuiker, basterdsuiker,  dextrose of fructose zijn ook geraffineerde suikers net als de tafelsuiker.

Geraffineerde suikers hebben grote invloed op de bloedsuikerspiegel. Tevens zorgen ze voor tekorten aan zink, magnesium en  vitamine. De tekorten ontstaan door het verteringsproces van suiker. Je spreekt je lichaamseigen reserves aan en je gebruikt de vitaminen en mineralen uit de reserves om de suiker af te breken. 

Bekende klachten door deze tekorten zijn een lagere weerstand, een hoge bloeddruk, ontstekingen en een verstoord immuunsysteem. Andere bekende klachten zijn: vermoeidheid en energiegebrek, verhoging van het verhoging van het cholesterol en gistvorming in de darmen.

 Heb ik je genoeg redenen gegeven om geraffineerde suikers te laten staan?

suikervrij dieet

De voordelen van suikervrij dieet

Een suikervrij dieet heeft vele voordelen en twee hele belangrijke “effecten”: je gaat er beter uitzien en je voelt je beter.

 

Voordeel 1: Afvallen

Een overschot aan suiker gaat je lichaam omzetten in vet en kom je dus aan. Wanneer je geen suikers meer gaat eten dan neem je dit dus minder calorieën in met als gevolg dat je gaat afvallen.  

Voordeel 2: Energievol

Door het eten van suikers schiet je bloedsuikerspiegel omhoog en daarna net zo hard weer omlaag.  Je lichaam wordt afgemat. Wanneer je geen suiker eet blijft je bloedsuikerspiegel dus stabiel.  Je lichaam hoeft niet hard te werken om de schommelingen  op te vangen.

Voordeel 3: Geen eetbuien

Wanneer je de ongeraffineerde suikers laat staan, dan eet je meer onbewerkte en pure producten. Deze bevatten gezonden en verzadigde voedingswaarde, waardoor je minder snel honger krijgt.

Voordeel 4: Verminderen van kwaaltjes

Na het stoppen van veel suikerinname zal je immuunsysteem goed gaan functioneren. Het gevolg hiervan is dat je je gezonder gaat voelen. Je bent dan immuun voor kwaaltjes zoals verkoudheid, darmkrampen,  cellulitis, hoofdpijn en migraine.

Een suikervrij dieet zal in het begin wat onwennig zijn omdat je hele andere producten gaat kiezen. Echter de conclusie is dat het stoppen van suikers eten alleen maar voordelen heeft. Je beter voelen én er goed uitzien. Wie wil dat nu niet?

Nadelen van suikervrij dieet

Alle voordelen hebben ook hun nadelen. Wat suikervrij dieet betreft zijn er maar weinig nadelen.

100% suikervrij eten is onmogelijk. Fruit, zuivel en sommige groenten bevatten ook suikers. En deze producten heb je echt wel nodig. Bovendien passen ze in een gezond eetpatroon.

Kortom zelfs als je gezond eet, krijg je dus wel wat ongeraffineerde suiker binnen en dat is helemaal niet erg.

suikervrij dieet

Verantwoord en gezond afvallen met de Afslank Receptenbijbel

Je weet niet alles over een suikervrij dieet. Je weet nu wel enkele voor- en nadelen.

Een simpele methoden om af te vallen en jezelf fit en gezond te voelen, vind je in de Afslank Receptenbijbel van Oscar Helm.

In de Afslank Receptenbijbel lees je hoe je op een gezonde en verantwoordelijke manier kunt afvallen en op gewicht kunt komen.

Meer informatie over de Afslank Receptenbijbel?

Inmiddels is het één van de meest populaire boeken en al meer dan 3000 keer gedownload!

Geef een reactie