Gezond afvallen zonder koolhydraten? Hier lees je de voor- en nadelen van afvallen zonder koolhydraten

gezond afvallen zonder koolhydraten

Wil je letterlijk weer wat ruimer in je kleren zitten? Wil je gelukkig en tevreden naar jezelf in de spiegel kijken? Je overweegt om wat overtollige kilo’s kwijt te raken? 

Tegenwoordig bestaan wel honderden soorten diëten.  Voorbeelden hiervan zijn voedingsvezelrijk dieet, glutenvrij dieet en koolhydraten-arm dieet.

De meest populaire manier om af te vallen is om de koolhydraten uit het voedingspatroon te schrappen. In dit artikel lees je wat koolhydraten zijn en of gezond afvallen zonder koolhydraten daadwerkelijk wel zo gezond is.

Eiwitten, vetten en koolhydraten zijn de drie belangrijke macro-nutriënten. De zetmelen en suikers die je in in je voeding vindt, zijn allemaal koolhydraten.

Wanneer je het over koolhydraat-rijke voeding hebt, dan heb je het over grote hoeveelheid zetmeel en suikers. Voorbeelden van voedingsmiddelen die rijk zijn aan koolhydraten zijn: brood, pasta, aardappelen, rijst, frisdrank, koek en snoep.

Wat je misschien niet weet is dat er twee soorten koolhydraten bestaan., namelijk de enkelvoudige en de complexe of meervoudige koolhydraten.

Enkelvoudige koolhydraten

Enkelvoudige koolhydraten oftewel ook wel suikers genoemd, zijn niet gezond en teveel aan suikers zorgen dat je aankomt. De enkelvoudige koolhydraten zijn vooral te vinden in koek, snoep, frisdrank, gebak enz.

Complexe of meervoudige koolhydraten

Complexe of meervoudige koolhydraten zijn koolhydraten die lastiger af te breken zijn voor het lichaam. Deze zitten in producten zoals rijst, aardappelen en pasta.

Het lichaam heeft meer energie nodig om meervoudige koolhydraten af te breken. De complexe koolhydraten zijn in tegenstelling tot de enkelvoudige wel gezond. Je hebt altijd wel wat koolhydraten nodig omdat deze een energiebron zijn voor je lichaam tijdens langdurige of intense inspanning, zoals sporten of lichamelijk werk.

In verschillende diëten komen de complexe of meervoudige koolhydraten wel voor.

complexe koolhydraten

Voor- en nadelen afvallen zonder koolhydraten

Voordelen afvallen zonder koolhydraten

Je kan diëten volgen, waarbij je zowel de enkelvoudige als de complexe koolhydraten helemaal links laat liggen.

Deze diëten zijn erg populair, omdat deze voordelen met zich mee brengen. Je krijgt beduidend minder calorieën binnen.

Door voedingsmiddelen zonder koolhydraten te eten, val je snel af. Tevens is het makkelijk vol te houden, omdat je nog genoeg lekkere dingen mag eten.

Het is makkelijke om je nieuwe eetpatroon vol te houden, aangezien het niet eten van koolhydraten erg overzichtelijk is. Als je goed bestudeert welke voedingsmiddelen koolhydraten bevatten dan weet je wat je wel en wat je niet mag eten. 

Mocht je willen afvallen zonder koolhydraten dat brengt dit de volgende gezondheidsvoordelen met zich mee:

  • Risicovermindering van hart- en vaatziekten
  • Stabilisering van de bloedsuikerspiegel
  • Bloeddrukverlaging

Afvallen zonder koolhydraten verbetert dus ook je algehele gezondheid.

Nadelen afvallen zonder koolhydraten

Alle voordelen kunnen zo ook nadelen hebben, zo ook dus wanneer je wilt afvallen zonder koolhydraten. Het is belangrijk dat je ook op de hoogte bent van de nadelen afvallen zonder koolhydraten.

Een nadeel van afvallen zonder koolhydraten is dat je veel meer dingen gaat eten die eiwitrijk zijn. Op zich niets mis mee, want eiwitten zijn gezond, maar…. te veel eiwitten niet.

Een nadeel is dat je door de eenzijdigheid van je eetpatroon  een tekort aan andere voedingsstoffen kan krijgen. Daarnaast kan je je nieren belasten door de te hoge eiwitinname

Een andere nadeel is dat je met dit eetpatroon meer verzadigde vetten binnen kan krijgen. Verzadigde vetten verhogen je cholesterol en dat is niet goed voor je bloedvaten. De kans op hart- en vaatziekten is dan wel degelijk aanwezig. 

Tot slot is de kans groot dat nadat je bent afgevallen en weer koolhydraten gaat eten dat je weer gaat aankomen. Kortom afvallen zonder koolhydraten kan een jojo-effect hebben.

 

afvallen zonder koolhydraten

Voorbeeld dieet met weinig koolhydraten

Ketogeen dieet is een voorbeeld van een eetpatroon waarbij je extreem weinig koolhydraten eet.

Je krijgt zo weinig mogelijk koolhydraten binnen. Een ketogeen dieet vereist dat 60 tot 80% van je calorie-inname uit vet bestaat.

Wanneer je heel weinig koolhydraten eet, onthoud je je hersenen glucose, hun belangrijkste voedsel. Je lichaam heeft nog steeds brandstof nodig om te functioneren, dus je hersenen breken je reservevoorraad ketonen aan. Dit proces heet ketogenese. Vergelijk het met een hybride auto die zonder benzine komt te zitten en daardoor overschakelt op pure elektriciteit.

Verantwoord en gezond afvallen met koolhydraat-arm dieet

Je weet nu het een en ander over afvallen zonder koolhydraten. Je weet nu ook wat de voor- en nadelen hiervan zijn.

Er zijn manieren om gezond af te vallen zonder koolhydraten en één van de methoden is het programma Koohhydraatarm in 50 dagen’ 

In het Koolhydraatarm 50 dagen programma vertelt Niels hoe je op een gezonde en verantwoorde manier kunt afvallen en op gewicht kan blijven. 

Meer informatie over het programma Koolhydraatarm in 50 dagen?

Inmiddels hebben ruim duizenden mensen dit programma met succes gevolgd!