Lekker slapen, een goede nachtrust voor meer energie en dus leuker leven? Op deze pagina vertel ik je een paar makkelijke technieken beter en lekker te kunnen slapen.

lekker goed slapen

Ken je die verhalen van mensen om je heen die zodra ze hun hoofd op de kussen weg zijn? Wat is nog heerlijker om lekker in slaap te kunnen vallen en de volgende ochtend fit en vol energie op te kunnen staan. Door de hectiek van de dag en boordevolle schema’s is het soms moeilijk om goed in slaap te komen. Je gedachten blijven maar doorrazen en je begint je druk te maken over het feit dat je te weinig slaap krijt deze nacht. Je weet al dat je je morgen brak voelt en weinig energie hebt.

 

Redenen voor niet lekker kunnen slapen kunnen zowel extern als intern factoren zijn.

Voorbeelden van externe factoren zijn een slecht kussen of matras, temperatuur (warmte), of geluiden die de nachtrust verstoren. Klachten door externe factoren zijn meestal simpel op te lossen, door een nieuwe matras te kopen, oordopjes te gebruiken tegen geluiden.

De minder zichtbare redenen, de interne factoren zijn psychische problemen, zoals stress, zorgen, angsten. Meestal zijn deze redenen voor slaapproblemen met simpele ontspanningstechnieken te verhelpen.

Wat zijn de gevolgen voor niet lekker slapen?

Goed en lekker slapen is van groot belang voor je gezondheid, net als voldoende bewegen en gezond eten. Een slechte nacht heeft gevolgen voor de dag erna. Als jij op deze pagina terecht bent gekomen, dan is de kans groot dat je zelf waarschijnlijk dit hebt ervaren. Je voelt je na een nacht slecht slapen futloos, moe, kun je je slecht concentreren, heb je weinig energie, en ben je niet productief.

En het gaat trouwens niet alleen om de moeheid en het gebrek aan energie de dag erna…

Uit onderzoeken blijkt dat slaapstoornissen ook in verband worden gebracht met een hoge bloeddruk, obesitas, hartproblemen. Daarnaast hebben deze mensen ook een hogere kans op depressies.

Genoeg redenen om te zorgen dat je goed en lekker slaapt en dus een kwalitatief goede nachtrust hebt!

Hieronder volgen 3 ontspanningstechnieken die je gaan helpen om lekker te kunnen gaan slapen.

Niet lekker slapen

Ontspanningstechnieken voor goed en lekker slapen

Lekker slapen met ratio ademen 1:2

Er bestaan verschillende soorten (yoga) ademhalingsoefeningen. Ademhalingsoefeningen om je energie te geven en -oefeningen om je te laten ontspannen. De eerste is natuurlijk met mooi en leuk, maar niet om in slaap te vallen. Uiteraard is iedereen uniek en kan het bij de één juist wel werken en bij de anderen niet, dus in dit gevalkun je experimenteren.

Een ademhalingsoefening ter ontspanning en voor het slapen gaan die over het algemeen goed werkt is de 1:2 ratio-ademen. Wat betekent dit? Het komt er op neer dat je de uitademing dubbel zo lang maakt als je inademing.

Ten eerste zorgt dit er voor dat je gedachten stoppen met razen. Je aandacht is bij je ademhaling. En die is rustig.

Ten tweede doordat je ademhaling rustig is, kalmeert dit ook je zenuwstelsel. Je gaat over van actief naar ontspannen. Van dag naar nacht.

De oefening is super effectief en erg simpel. Dit is één van de makkelijkste en beste ontspanningsoefeningen voor het slapen gaan.

 

Lekker slapen met Tellen

Tellen? Jazeker! Vaak werkt tellen goed om lekker te kunnen gaan slapen. Wat vaak ook goed werkt is tellen. Er zijn verschillende oefeningen en variaties die je kunt doen met tellen.

Één van de simpelste ontspanningsoefeningen wat tellen betreft is deze…

Ga voordat je gaat tellen eerst even een aantal keer diep in- en uitademen. Laat de dag van je afglijden.

Check hoe je je voelt. Kom je nog emotionele, mentale en fysieke spanningen tegen geef deze eerst een moment aandacht die ze verdienen. Hierna laat je ze los.

Vervolgens start je met tellen. Begin bij het getal 1000 en tel af naar 0. Het is van belang dat je je voorneemt om helemaal door te tellen tot 0. Niet stoppen totdat je hier bent.

Dit voornemen is van belang en in de praktijk zal je de 0 hoogstwaarschijnlijk nooit halen. Meestal zul je ergens rond de 700-800 komen, voordat je lekker in slaap valt.

Een super effectieve oefening voor het slapen gaan dus!

Lekker slapen met Yoga Nidra

Een ontspanningsoefeningen voor het slapen gaan is Yoga Nidra. Nidra betekent slaap. Yoga Nidra staat ook wel bekend als de slaap van de Yogi’s.

Het is dan wel niet de bedoeling dat je tijdens Yoga Nidra in slaap valt, je gaat er vrijwel zeker goed en lekker door slapen.

Wil je zoveel zoveel mogelijk uit de oefening halen, dan kun je beter proberen om wakker te blijven. Dan ontstaat een  bewuste diepe ontspanning zonder dat je slaapt.

Daar je je lichaam zowel emotioneel, fysiek en mentaal tot diepe ontspanning brengt, is het beter om Yoga Nidra te doen, voordat je gaat slapen. Zo kan je na deze oefening direct in een diepe slaap vallen.

Yoga Nidra is niet zo simpel als de bovenstaande oefeningen, maar het is het zeker waard om deze te proberen, indien de andere oefeningen niet helpen.

Omdat de voordelen van Yoga Nidra zo ontzettend groot zijn, bestaat een online Yoga Nidra programma. Hier kun je meer informatie lezen over dit programma.

Meer informatie over Yoga Nidra?

Klik op de knop hiernaast en ga naar de website voor meer info!

Lekker slapen dankzij Perfect Slapen in 7 stappen!

Goed en lekker slapen is van groot belang voor je gezondheid, je energie en voor een leuk leven. Aan de hand van  bovenstaande tips en adviezen, kun je dit bereiken. Een andere manier om goed en lekker te kunnen slapen, is met het boek Perfect Slapen in 7 stappen van slaapdeskundige en ervaringsdeskundige W. van der Klaauw.

In Perfect Slapen in 7 stappen neemt de auteur je mee om je slaapprobleem bij de wortel aan te pakken, zodat je weer lekker kunt slapen en een gezonde nachtrust krijgt, meer energie en een leuker leven.

Perfect slapen in 7 stappen! is een succes en inmiddels meer dan 2000 keer verkocht en wordt mega goed ontvangen.

Als ik ergens geen spijt van heb is het de aanschaf van het boek Perfect slapen in 7 stappen. Ik heb het tweemaal grondig doorgelezen. Ik slaap inmiddels veel beter en vooral de angst om niet te kunnen slapen is zo goed als verdwenen. Ik kan het boek aan iedereen die kampt met slaapproblemen van harte aanbevelen.

Na jarenlange slaapproblemen, (in de genen), ben ik niet meer gestrest om naar bed te gaan, dat is echt heel wat voor mij. Jouw prachtige boek ligt altijd binnen handbereik. Ik kan iedereen aanraden om jouw boek te lezen en instructies op te volgen. Bedankt voor de begeleiding.

Meer informatie over Perfect Slapen in 7 stappen?

Klik op de knop hiernaast en ga naar de website voor meer info!