Ontspannen met praktische tips? Lees verder in dit artikel hoe je kunt ontspannen in deze drukken tijden

ontspannen met meditatie

Ontspannen is heel belangrijk om gezond te blijven. Jij en ik zijn niet gemaakt om continu van hot naar her te vliegen, te werken en  moeder en of vader te zijn. Het is onmogelijk om dit op volle tempo vol te houden. 

Je kunt op een gegeven moment opbranden. Ontspanning tussendoor zorgt er voor dat je leven leuk blijft en dat je het allemaal vol kunnen houden zonder daarbij ontzettend veel stress te ervaren. 

Onthoud dat iedereen ontspanning nodig heeft om gezond te blijven zowel lichamelijk als geestelijk. Vooral het laatste is belangrijk om helder te blijven en tot rust te komen, waardoor kans op een (nieuwe) burn-out klein is.

Hoe en waarmee ontspan je eigenlijk? In dit artikel lees je dan ook meer over hoe je het beste kunt uitrusten. Natuurlijk kan ik ontelbare tips geven die voor de een wel werkt en voor de ander totaal niet. In dit artikel lees je daarom globale praktische tips waarmee je alvast aan de slag kunt om je optimaal te ontspannen!

Wat is ontspanning? Ontspanning is het tegengestelde van spanning. Ontspanning is het tot rust komen en dan weer opladen. Ontspanning is rust en kalmte. Ontspanning is genieten. Daarentegen is ontspannen vaak moeilijk, als je een gejaagd leven leidt, vol spanningen, verwachtingen en verplichtingen. Bovendien maakt je iedere dag ontzettend veel keuzes wat vermoeiend en inspannend is.

Zoals hierboven beschreven is ontspanning een heleboel dingen.

Maar het allerbelangrijkste: ontspannen is een noodzaak. Niemand kan leven zonder te ontspannen. Vroeg of laat loop je er tegen aan dat je tijd nodig hebt om op te laden. Om bij te komen en om te herstellen.

Ontspanning zorgt voor dat je rustig en gelukkig wordt.

Heb je moeite met ontspannen of kun je niet ontspannen? Dan kunnen onderstaande tips je helpen om te ontspannen.

Tips voor ontspanning

Lees hier een aantal tips (wetenschappelijk bewezen) die jij direct kan toepassen in je leven zodat je lekker kan ontspannen. Ontspanning is noodzakelijk, zelfs al vind je het moeilijk om ‘niks’ te doen. Het is toch echt een noodzaak.

Ontspanning door creativiteit

 Je kunt je ontspannen door je met creativiteit bezig te houden. Wat erg ontspannend kan zijn is naar muziek te luisteren. Door de muziek kan je afdwalen en je laten meevoeren. 

Uit een onderzoek door stressspecialisten blijkt dat je bijvoorbeeld bij het nummer Weightless door de band Marconi Union echt kan  ontspannen. Een continu ritme van 60 BPM (Beats Per Minute) zorgt ervoor dat je hersengolven en hartritme zich aanpassen aan het ritme. Ontspanning gegarandeerd!

Misschien houdt je ervan om te schilderen, schetsen of klussen. Of misschien houd je van schrijven.

Zonder twijfel heb jij ook een hobby die iets met creativiteit te maken heeft. Gebruik die hobby om lekker te kunnen ontspannen.

ontspannen

Ontspanning door lichamelijke inspanning

Bij lichamelijke inspanning hoef je niet direct te denken aan intensief op een loopband rennen of tekeer gaan met zware gewichten. Het mooie van lichamelijke inspanning is dat het vrijwel voor iedereen mogelijk is. Denk aan rustig wandelen, een rondje lopen of juist intensief sporten: bijna iedereen kan het. 

Door lichamelijke inspanning komt je lichaam tot rust vanwege de goede doorbloeding. Daarbij maakt je lichaam bij sport endorfine aan. Dit is een stofje dat ervoor zorgt dat je je gelukkig voelt. Een ander effect is dat je cortisol afbouwt. Cortisol is een ander woord voor stresshormoon en is het dus juist heel goed om meer te ontspannen. 

Al met al heb je door beweging dus minder last van stress

Je lichaam komt tot rust door een goede doorbloeding. Door een goede doorbloeding komt er namelijk meer zuurstof in de cellen en kunnen afvalstoffen worden afgevoerd. Daarvan komt je lichaam tot rust.

ontspanning door bewegen

Geestelijke ontspannng

Het is van groot belang dat je je richt op de juiste en de kleine dingen. Er is altijd wel iets goeds in een dag al heb je de hele dag op de bank gezeten en naar een favoriete serie gekeken. 

Wat betreft een ontspannen geest kan worden gedacht aan meditatie. Mindfulness is een oefening, waarbij je tot rust kunt komen en je bewustzijn kunt vergroten. Ideaal dus om rust in je hoofd te creëren. 

Tevens is mindfullness een goede wijze om wat bewuster stil te staan bij wat je doet. Wat maakt jou gelukkig? Doe je heleboel dingen op de automatische piloot? Je kunt eens stil bij hoe lekker je lunch is of hoe fijn het is als de zon schijnt etc.

Leren ontspannen met meditatie

Hopelijk helpen bovenstaande tips je om meer ontspanning in je leven te krijgen. Ik kan niet genoeg benadrukken hoe belangrijk het is om in je leven te ontspannen. Juist als je erg druk en gestrest bent is het lastig om te ontspannen.

Een succesvolle en praktische workshop om  nieuwe gewoonten aan te leren en te kunnen ontspannen is  Leren ontspannen met meditatie van jelske Talstra. Met haar ruim 20 jaar ervaring heeft zij deze workshop opgezet met de overtuiging dat mediteren en te ontspannen te leren is.

Binnen paar weken leer je snel en effectief hoe je met meditatie beter kan gaan ontspannen. Door meditatie activeer je een betere gezondheid en kan het je leven lichter en fijner maken.

Super inleiding om met meditatie aan de slag te gaan. Jelske haar stem is prettig naar de luisteren en de lessen volgen elkaar rustig en logisch op.

Ik was al een tijdje van plan om eens naar mediteren te gaan kijken. Ik kwam deze cursus tegen en besloot dat het maar is tijd was. Ik vond het erg ontspannend en ben er voor mijn gevoel echt relaxter van geworden. Zeker een aanrader als je wil kijken of meditatie iets voor je kan doen.

Meer informatie over eren ontspannen met meditatie?

Inmiddels is het één van de meest populaire boeken en al meer dan 1000 mensen zijn je voorgegaan!

Soofos

Ik ben benieuwd wat jouw ervaring is met betrekking tot ontspanning en leren ontspannen. Deel hieronder jouw ervaring en inspireer ook anderen!

Geef een reactie