Is Paleo een gezond leefstijl? Lees in dit artikel wat paleo is en wat de voor- en nadelen van zijn voor een gezond levensstijl.

paleo gezonde leefstijl

Sinds de landbouwrevolutie (10.000 jaar geleden) eten wij granen, rijst en melkproducten. Voor die tijd kenden wij deze producten niet, want wij waren jagers en aten voornamelijk: vlees, vis, groente, fruit, eieren, noten, zaden enz.

De genen en de stofwisseling van de mens zijn niet op aangepast om geraffineerde voedingsmiddelen, zoals koolhydraten, te eten. Met als gevolg dat steeds vaker allerlei ziekten voorkomen, zoals onder andere hart- en vaatziekten, diabetes, auto-immuunziekten. 

Daarnaast hebben steeds meer mensen te maken met overgewicht. De fabriek verwerkte voedingsmiddelen bevatten steeds minder voedingswaarde (minder vitaminen en mineralen). Dieren worden volgespoten met antibiotica en hormonen. Deze middelen krijgen jij en ik ook binnen wat voor ons lichaam zwaar is om te verwerken.

De Paleo levensstijl heeft hier een oplossing voor: bevorder je gezondheid door te eten zoals de oermens at. In dit artikel lees je wat paleo is, of het een gezonde leefstijl is en wat de voor- en nadelen zijn. 

De naam Paleo is afgeleid van het Paleolithicum, de tijd van de Oude Stenen tijdperk. Je baseert je eetpatroon op dat van onze verre voorouders, die jaagden en verzamelden.  

Onze verre voorouders aten voornamelijk: vis, mager vlees,  schaaldieren, fruit, groentes, zaden, eieren en noten.

In de afgelopen duizenden jaren, en vooral de laatste 100 jaar, is ons voedsel relatief snel veranderd. Ons lichaam daarentegen heeft deze tempo niet bijgehouden. Kortom Je lichaam werkt nog in de ‘Paleo-modus’, terwijl je wel fabriek verwerkte voedselmiddelen, zoals broodje hamburger of bord pasta eet. Je lichaam weet niet wat te doen met al deze vreemde stoffen en gaat protesteren. Het gevolg hiervan is dat je ‘welvaartziekte’ krijgt. 

Het principe van Paleo is dus om te eten zoals onze voorvaders aten. De hedendaagse ziektes, ook wel als welvaartsziektes bekent, bestonden in die tijd niet. Met Paleo als leefstijl zou je dus geen last moeten krijgen van die ziektes, zoals diabetes en hart- en vaatziekten. Ons dieet bestaat tegenwoordig uit industrieel bewerkte producten en die bestonden niet. Kortom deze deze zijn dus in de paleo levensstijl niet wenselijk.

Paleo is niet alleen een dieet, het is een leefstijl. Naast het Paleo eten zoals ons verre voorouders dat deden is een Paleo leefstijl ook voldoende bewegen, ontstressen en genieten van het leven.

Wat mag je wel en niet eten met Paleo

Ga je voor een Paleo leefstijl? Dan ga je bewerkte en fabriek verwerkte producten vermijden. Dit betekent dat je geen geraffineerde suikers en koolhydraten binnen krijgt. 

Het belangrijkste is dus dat je bewerkte producten vermijdt en de kans op ‘welvaartsziektes’ verkleint. Dit heeft uiteraard positieve gevolgen voor je gezondheid en welzijn.

Wat mag je wel eten?

Gezonde vetten oftewel onverzadigde vetten

Één van de belangrijkste pijlers van het Paleo-dieet zijn de gezonde onverzadigde vetten. Uit wetenschappelijke onderzoeken blijkt dat wanneer je onverzadigde vetten eet, dat je minder last krijgt van onder andere overgewicht, diabetes en hart- en vaatziekten.  

Vetten zijn van groot belang en worden niet door ons lichaam zelf gemaakt. Kortom je haalt het uit je voeding. Onverzadigde vetten tref je aan in noten, oliën en zaden, zoals 

  • Avocado’s,
  • Olijfolie
  • Lijnzaad olie
  • Amandelen
  • Walnoten
  • Walnoot olie
  • Pompoenpitten en meer.
Magere eiwitten

Eiwitten zijn net als gezonde vetten ontzettend belangrijk voor je lichaam. Eiwitten zorgen  voor de opbouw van je spierweefsel en cellen. Bovendien versterken eiwitten je immuunsysteem en ze zorgen dat je lichaam antilichamen aanmaakt.  Een bijkomend voordeel van eiwitten is dat je snel een verzadigd gevoel krijgt, waardoor je minder gaat eten.

Magere eiwitten tref je aan in voedingsmiddelen, zoals

  • eieren
  • rundvlees (zoveel mogelijk biologisch anders krijg je hormonen en antibiotica binnen)
  • kip en kalkoen (idem als rundvlees)
  • vis en zeevruchten 
Fruit en Groenten

Groenten en fruit zijn een belangrijke bron van vitaminen, mineralen en sterke anti-oxidanten. Ze zorgen er voor dat je lichaam efficiënter gaat werken. Eet je groenten en fruit? Dan is de kans op bijvoorbeeld diabetes en kanker minder. Een uitzondering is op Paleo-dieet is de nachtschadefamilie. (zie hiervoor verderop.)

paleo geozonde leefstijl

Wat mag je niet eten?

Zoals je hierboven ziet bevat het Paleo-dieet geen suiker, granen, peulvruchten en zuivelproducten. Daarnaast bevat het ook geen fabriek verwerkte producten en geen chemische toevoegingen.

GEEN Graanproducten

Sinds de landbouwrevolutie kennen we de granen. In de oertijd waren we jagers en geen landbouwers. Dus graanproducten, waaronder dus ook meelproducten, zijn in het Paleo-dieet verboden. Paleo beschouwt graan als een bewerkt en gemodificeerd product.

Onder graanproducten verstaan we:

  • brood
  • pasta
  • rijst 
GEEN Soja-producten

In tegenstelling tot Azië wordt in de westerse wereld soja verwerkt in fabriek verwerkte producten en is het niet gefermenteerd.

Omdat soja in Azië al duizenden jaren wordt gegeten, is men overtuigd dat soja gezond is. Echter Azië eten ze de sojaproducten gefermenteerd en onbewerkt. Door de fermentatie zijn de gifstoffen uit de sojabonen geneutraliseerd.

Voor Soja geldt hetzelfde verhaal als voor de granen.

GEEN melk of andere (afgeleide) zuivelproducten

We zijn de enige soort zoogdieren die melk blijven drinken nadat we melk van onze moeder hebben gehad

Alle (afgeleide) zuivelproducten  vallen onder de bewerkte producten. Behalve als je verse rauwe onbewerkte melk en dan met mate. Volgens Paleo waren wij in de oertijd jagers, en géén veehouders.

GEEN of met mate groente uit de nachtschadefamilie

Groente staat op de Paleo lijst, behalve de producten van de nachtschadefamilie. De reden is dat deze producten van nature Alkaloïden bevatten. 

Alkaloïden zijn chemische stoffen, soort natuurlijke bestrijdingsmiddelen. De plant beschermt zich hiermee  om niet opgegeten te worden. De alkaloïden kunnen ontstekingen in je lichaam, met name in de gewrichten, veroorzaken.

Voorbeelden van groente van de nachtschadefamilie zijn: aubergine aardappelen, tomaten en paprika.

GEEN bewerkte producten

Dit is eigenlijk het meest lastige punt: Alle voeding die we kennen is op de één of andere manier wel bewerkt. Gelukkig focust Paleo op de ernstig geraffineerde producten. Denk hierbij aan koekjes, snoepjes, dus vooral suiker.

Suiker is zeer verslavend en maakt onze bloedsuikerspiegels behoorlijk instabiel. Telkens wanneer we suiker of koolhydraten, zoals brood of pasta, eten, maakt ons lichaam insuline aan om de bloedsuikerspiegel constant te houden. 

Het probleem is wij veel van deze  voedingsmiddelen eten, die de bloedsuikerspiegel ontregelen. Hierdoor krijgt je lichaam  moeite om deze te reguleren. Uiteindelijk komt er een punt dat het lichaam het niet meer zelf kan regelen. En dan hebben we het over diabetes.

Door sterke schommelingen in je bloedsuikerspiegel heb je vaker trek om te eten, dus ga je meer en steeds vaker eten. 
als gevolg hiervan kan je lichaam de hoeveelheid niet verwerken en slaat het op als vet.

paleo leefstijl

Voordelen van Paleo gezond leefstijl?

Een Paleo gezonde leefstijl heeft vele voordelen en twee hele belangrijke “effecten”: je gaat er beter uitzien en je voelt je beter.

 

Afvallen

Een overschot aan fabriek verwerkte voedingsmiddelen, zoal suiker en koolhydraten gaat je lichaam omzetten in vet en kom je dus aan. Wanneer je dus gaat eten zoals de oermens dan neem je dit dus minder calorieën in met als gevolg dat je gaat afvallen.  

Energievol

Wanneer je suiker en koolhydraten laat staan blijft je bloedsuikerspiegel stabiel.  Je lichaam hoeft niet hard te werken om de schommelingen van je bloedsuikerspiegel op te vangen. 

Geen eetbuien

Met de Paleo gezond leefstijl eet je gezonde eiwitten. Hierdoor krijg je eerder een verzadigd gevoel. Eiwitten bevatten gezonden en verzadigde voedingswaarde, waardoor je minder snel honger krijgt.

Verminderen van kwaaltjes

Het gevolg van Paleo leefstijl is dat je lichaam immuun wordt voor kwaaltjes zoals verkoudheid, darmkrampen,  cellulitis, hoofdpijn en migraine. De reden is dat je geen fabriek verwerkte voedingsmiddelen eet, die een aanslag plegen op het immuunsysteem van je lichaam. 

Nadelen van Paleo leefstijl?

Een van de nadelen van het Paleo-dieet is je je voedingspatroon verandert. Hierbij zal je bepaalde voedingsmiddelen moeten laten. Wanneer je zelf kookt kun je dit wel aanpassen. Echter ben je in het buitenland of uit eten dan is het wat lastiger.

Een ander nadeel is het eetpatroon voor vegetariërs, omdat vlees en vis eten  één van de pijlers is van het paleo-dieet. Het vergt enige energie om goed gebalanceerde voedingspatroon te zoeken om de juiste gezonde voedingsstoffen binnen te krijgen. Alternatieven voor vlees zijn zeewier, zaden, avocado’s, kokos, noten en olijven 

De meeste problemen waar je mee te maken kan krijgen, is het vermijden van de fabriek verwerkte producten zoals suikers. 

Paleo leefstijl programma

Je weet nu het een en ander over wat Paleo inhoudt. Je weet wat je wel en niet mag eten en wat de voor- en nadelen van Paleo leefstijl.

Een succesvolle boek om makkelijk nieuwe gewoonten aan te leren voor een Paleo leefstijl is het boek  Paleo Revlutie van Mitchel van Duuren, een ervaringsdeskundige. Hij heeft een  programma geschreven om jou, in een doordachte volgorde, stap voor stap de veranderingen door te laten voeren

Binnen paar weken pas jij geleidelijk je voedingspatroon aan om uiteindelijk ook vol te kunnen profiteren van de Paleo lifestyle voordelen.

Meer informatie over Paleo Revolutie?

Inmiddels is het één van de meest populaire boeken en al meer dan 4000 mensen zijn je voorgegaan!

Wat vond je van dit artikel? Ben je op zoek naar een gezond leefstijl? Heb je ervaring met Paleo leefstijl? Deel je mening en inspireer ook anderen.

Geef een reactie

Close Panel